Bismillahirahmanirrahim

Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah untuk semuanya



Saturday, January 9, 2010

Memujuk hati



Kalau kita perhatikan stiap prkara yang berlaku dkt diri kita pasti ada turun naiknya. Satu masa kita rasa gembira sgt, satu masa kita rasa sedih sgt. Kadang-kadang kita rasa terlampau SEDIH sampai menangis sebab terlampau sedih.

Pernah dulu ada satu perkara berlaku kat aku. Pada masatu mmg kau x dapat laluinya. Aku rasa berat sgt.
Kenapa benda ni berlaku kat aku bukan dkt org laen. Ok, bila masa UJIAN mmg senang je mulut kita keluar kate SABAR. Tapi hakikatnya susah betul untuk memujuk hati kite untuk sabar untuk terima segala takdir Allah. Mmg susah bagiku. Jangka waktu untuk memujuk hatiku supaya bersabar bukanlah sekejap2. mmg lama. Aku x dapt terima takdir Allah yang Allah tentukan buatku. Ia telah tertulis bahawa perkara itu akan berlaku. Tetapi aku x dapt terima dan aku rasa sedih sgt2.


Setiap bencana yang menimpa di bumi dan yang menimpa dirimu sendiri, semuanya tertulis dalam kitap (Lauh Mahfuz) sebelum kami mewujudkaannya. Sungguh, yang demikan itu mudah bagi Allah. ( Al-Hadid:22)


Tapi hakikatnya aku sebenarnya x sedar yang perkara yang berlaku itu adalah kebaikan buatku. Semua benda yg terjadi sgt sesuai pada masenye dan kena pada waktunya.


Sesungguhnya Kami menciptakan segala sesuatu menurut ukuran (Al-Qamar:49)


Semua ujian Allah adalah amt sesuai bagi sesorg. Mungkin pada masatu kita merasakan x sesuai. Tapi selalu ade yg baiknya akibat dri ujian itu. Allah memberikan ujian sesuai dgn umatnya. Kekadang aku berasa sgt berat hadapi ujian Allah. Aku fikir knape bendatu terjadi dkt aku. Tapi bukankan ujian itu bagus utk kite. Inilah masa yg Allah beri kpd kita supaya kita x lupakanyaa. Ketika kita terasa beratnya ujian Allah, bukankah kita sentiasa berdoa kepadanya. Memnagis merintih meminta pertolongan Allah. Kita x pernah melupakannya pada saat itu. Tapi cuba fikir bile kita senang, selalulah kita duduk di sejadah lama2 menangis merintih meminta pertolongannya. X kan. Asalkan sembahyang sudahlah. Mmg Allah turunkan ujian supaya kita x melupakannya. Suapaya kita x terus terlalai.



Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dn berkanlah berita gembira kepada orang-orang yang bersabar. (Al-Baqarah:155)



.......boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. ( Al-Baqarah:216)


TABAHkanlah hatiku Ya Allah untuk sentiasa kuat untuk menghadapi segala ujian yang Allah berikan kepadaku.Bagilah aku menghadapinya dgn redha dan janganlah Ya Allah enkau berikan aku ujian yang aku x mampu untuk memikulnya.

1 comment:

  1. ALLAH selalu merindukan hambaNYA..
    jadi, bila kita tak rindu DIA,ALLAH turunkan sesuatu utk kita yg boleh membawa kita dekat pada DIA..

    ReplyDelete